کد مطلب:243891 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

نماز جماعت
[228] 22 - ابن ادریس گفته است:

از ابو عبدالله سیاری روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: گروهی از پیروان شما، وقتی با هم اند و وقت نماز داخل می شود، یكس از آنها جلو می رود (امام جماعت می شود) و نماز را به جماعت اقامه می كنند.

حضرت فرمود: اگر بین امامی كه به او اقتدا می كنند و بین خدای متعال، حق و حقوق زمین مانده ای نیست، امامتش مانعی ندارد.

راوی گفت: بار دیگر به حضرت عرض كردم: با خبر شدم كه گروهی از دوستان شما، گرد هم جمع می شوند و چون وقت نماز فرا می رسد، مؤذنی از خودشان اذان می گوید و یكی از آنها جلو می ایستد و به او اقتدا می نمایند؟

حضرت فرمود: اگر دلهای آنها، یكی است و هماهنگ اند، مانعی ندارد، عرض كردم: این همدلی و هماهنگی، قابل شناسایی نیست!

حضرت فرمود: بنابراین، امامت را به اهلش واگذارند. [1] .

[229] 23 - كلینی آورده است:

از ابو علی بن راشد روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: همانا موالیان شما، مختلف اند و یك دست نیستند، آیا می توانم پشت سر همه ی آنها، نماز بگزارم؟

حضرت فرمود: نماز اقامه مكن، مگر پشت سر كسی كه به دینش اطمینان داری، سپس فرمود: من، موالی و دوستان صالحی دارم (چرا پشت سر آنها نماز نمی خوانی؟) عرض كردم: اصحاب و یاران (می خواستم بگویم اصحاب و یاران هشام یا اصحاب یونس و...) و پیش از آنكه حرفم را به پایان ببرم، آغاز سخن كرد و فرمود: نه (نام آنها را به تفصیل پیش من نگو، از علی بن حدید سوال كن) او تو را به آنچه كه باید عمل كنی امر می كند. یا (یا اینكه حضرت فرمود:) این (نام موالی مخصوص من) از چیزهایی است كه علی بن حدید تو را به آن امر خواهد كرد.



[ صفحه 180]



عرض كردم: آری چنین است. [2] .

[230] 24 - شیخ صدوق گفته است:

ابو عبدالله برقی در نامه ای به امام جواد علیه السلام نوشت: فدایت شوم! آیا نماز، پشت سر كسی كه بر امامت جد شما، یا پدر بزرگوارتان متوقف است، جایز و رواست؟

حضرت فرمود: پشت سر چنین كسی، نماز مگزار. [3] .

[231] 25 - و نیز نقل كرده است:

حسن بن عباس بن حریش رازی، از امام هادی و امام جواد علیهما السلام روایت كرده كه فرمودند: هر كس كه برای خدای متعال، جسم قائل است، زكاتش ندهید و پشت سرش، نماز نگزارید. [4] .

[232] 26 - و نیز گفته است:

از علی بن مهزیار، روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام نوشتم: فدایت شوم! پشت سر كسی كه قائل به جسم است و نیز كسی كه قائل به گفته ی «یونس بن عبدالرحمان» است، نماز می گزارم، بفرمائید چه صورت دارد؟

حضرت در جوابم نگاشت: پشت سر آنان، نماز نگزارید، از زكات خود به ایشان، نپردازید، از آنها، بیزاری جوئید، خدای متعال از آنان بیزار است. [5] .


[1] مستطرفات السرائر: 570.

[2] كافي 3: 374 ح 5.

[3] من لا يحضره الفقيه 1: 379 ح 1112.

[4] التوحيد: 101 ح 11.

[5] الامالي: 352 ح426.